Sunday 4 September 2011

Alvilda Sandra - Tillängnat min tvillingsyster från annan mamma


Idag fyller min allra finaste tvillingsyster år, 26 hela år, och hon ska fira med tårta och kalas och människor runt henne som älskar henne högt och heligt! Och det gör mig så glad att jag nästan börjar gråta (nästan är en underdrift, jag tjöt redan när jag messade grattismess imorse...)

Sandra är en alldeles utomordentligt fin och finurlig människa. Det har hon alltid varit. Jag tror att Sandra var min allra första idol (tillsammans med Pippi och Lilla My) och efter att ha läst mina dagböcker från 14års åldern tror jag inte att det står så mycket om nån annan (förutom kanske rymdraketMartinSvensson) som det gör om Sandra. Eller Sandroli som jag kallade henne på den tiden.




Dina änglavingar, dina kalla händer, ditt vackra leende, din skaparglädje (jo du hade den redan då, den fick utlopp i ditt utomordentligt vackra vindsrum som vi alla ville va i), din ilska och din kärlek.

Den gången lät jag saker komma emellanåt, livet, avstånd, borgåpojkar, för dyra telefonräkningar - men minns du att jag ringde rätt ofta den första tiden i Borgå? Jag har skrivit om det i min dagbok, jag ska läsa det för dig nån dag...








Men idag, den 5 September 2011, låter jag inget nånsin komma emellan oss igen! Se och erövra världen min vän, virka bikini åt Buddha och kyss vackra flickor i Nepal, måla konstverk åt Påven som får honom att fatta att kondomer är BRA, flyg som en frisk fläkt genom Jakobstad nästa år och lämna den vackrare än den nånsin varit förr, älska högt och heligt och rent och hjärtssnörpande (så som du lärde mig att älska världen och andra människor), bråka och slåss och bryt normer som bara du kan. Och när du vill vila dina tankar eller dina fötter finns jag alltid där, var jag än befinner mig i världen, kanske med hundar och barn och ett trasigt tak som läcker, kanske med silvercigarettmunstycke och en vintageaffär i London, kanske med gatubarn i Indien - Men jag finns där. ALLTID. Och du kan alltid gråta ut i min famn, låna min styrka eller använda min svaghet, fläta mitt hår (om jag är skallig kan du fläta min halsduk, eller ge mig dina dreads) och äta min mat.





En underbart fin och sprakande dag önskar jag dig, och tusen till likadana!!

Kärlek och orangerier!



vikten av att ha roligt

köper tretton par likadana skor
    (lär mig var du bor)
balanserar på tak
(och isflak)
Kanske jag bränner mitt hår
        (strör klipulver i alla sår)
kastar sten i en å
  (äter dig rå)

bara för att det är roligt



 Hälsningar:

2 comments:

  1. Can you put this in Essex speak please?

    Dave..

    ReplyDelete
  2. Crazy Cat Jmbrlla Man!

    Sorry, I don't know Essex speak, would finnish, english, german or spannish do? I can translate it when you buy me a drink man! (; See you soon! x

    ReplyDelete