Monday 19 September 2011

Maria Montazami och en Finlandssvensk Feminist - en (o)möjlig kärleksaffär?

Maria och jag har mer gemensamt än jag nånsin kunnat tro. En klok kvinna tycker om tofsar, Maria och jag tycker båda om tofsar, eller som vi då säger taaaaassels, eftersom tofsar låter lite....toffsigt!
Maria jag har en massa gemensamt på fullaste allvar, vi tycker det är jättesorgligt när en fågel flyger in och dör och sen jätteglad när den återuppstår och pratar med den (jag pratar ochså med smådjur Maria, och speciellt på deras lokalspråk!), vi tycker om läppstift, och vi gillar tofsar som redan avhandlat! Och hon fuldansar, gärna och bra!! Fan vilken kvinna!

Jag har alltid tagit Maria för lite av ett fån, och okej, beroende på vilken slags feminist man är kanske hon inte är världens bästa förebild. Jag menar jag förespråkar ju inte så hemskt gärna skönhetsoperationer och att man måste använda smink för att inte känna sig 'naken och exposed' och att vara identifierad pga mannen man är gift med. Men iofs, feminism för mig är ochså rätten att identifiera sig själv, att inte behöva vara 'kvinna' utifrån nån speciell förbeställd mall, utan få vara just den man vill, kvinna eller man, kvän eller manna, eller vad man nu väljer att kalla sig. Och visst ser Maria kanske ut som att hon har modellerat sin 'kvinnlighet' lite väl mycket på Barbie, men hej, hon har fött fyra barn som är både roliga, individuella och väluppfostrade, hon säger vad hon tycker och sen när blev det egentligen fel att använda läppstift? Jag gör ju det SJÄLV och jag är ju jättesmart!

Jag försöker inte säga att Maria kanske själv definerar sig feminist (eller så kanske hon gör det, jag vet inte...), och jag säger inte att Ni måste gilla henne, men jag tycker faktistk att hon är en rätt exceptionell affärskvinna! Hon verkar förstå sig på ungdomar (kanske för att hon har fyra hemma), hon har skapat sig en egen nisch och affärside' (er), hon är selfstyled selfdefined och selftought. Och till skillnad från Fru Anka är hon uppfriskande osnobbig och bjuder på sig själv och SKRATTAR åt sig själv! (Hon säger Släke utan att blinka och tar det på fullaste allvar). och det är sällan nåt jag tycker är så attraktivt som folk som skrattar åt sig själv. Så jo, Maria, jag diggar dig!! och att du sen brister ut i de mest lustiga formuleringar gör dig bara ännu bättre! Heja Maria!

"det kommer säkert att bli jättestreeeessit, mitt hååår kanske trillar av"




No comments:

Post a Comment