Monday 3 October 2011

Och så kom en morgon när allt var mycket lättare - Om att låta känslorna härja fritt

Jag vaknade tio över sex imorse, och kände efter, jo, jag mådde bra. Det var inte en euforisk utforska världen känsla. Men en varm snäll omhuldande känsla som fick mig att mysa i värmen under täcket och låta Eva Dahlgrens vackra stämma bälta ut en morgonvisa (och två och femton till...). Visst fanns det like skav där ochså, men mestadels kändes det varmt och mjukt och lugnt. S.k.ö.n.t

Att skriva av sig kan göra underverk. Och att dela med sig. Bara ge ge ge på papper och i ord och i råa fula skavande känslor. Acceptera alla känslorna, både de stora och små, vackra och fula. Sorg. Saknad. Kärlek. Svek. Bitterhet. Förvirring. Lycka. Harmoni. Låt dom storma vilt och ohämmat en stund och FÅ UT allt det som finns där och trycker. Du är inte en mindre människa för att du är ledsen och gråter. Och du är inte en mindre människa för att du vill såra tillbaka, riva till där det gör ont och bara sprida lite ormgift i själen och hjärtat. Men låt det inte ta över dig, det sårar bara dig själv mera. Skrik och svär och bete dig som en femåring ett litet litet tag, men ta sen ett steg tillbaka och begrunda ditt liv. Alla de som vill och försöker hjälpa dig. Allt det fina du har och har haft och kommer att få (använd fantasin fritt och ofta). De fula känslorna brukar ofta försvinna rätt snabbt när man låter dem ta plats.

Allt har sin tid och det är helt okej att låta alla de stormiga känslorna ta plats var och en för sig, omväxlande eller på samma gång. Man kan och får vara både lycklig och ledsen på en och samma dag, en och samma timme eller en och samma sekund. Det funkar. Och det är det som gör livet rikt och fint och värt att leva. Känslorna och Kärleken och Framtiden och Hoppet och Lyckan.Var snäll mot dig själv och ta hand om dig själv. Rikta inte ilska inåt. Skilj på vad som är dina problem och nojor och nån annans. Acceptera att ibland finns det inget du kunde gjort annorlunda eller ändrat på eller ditt och datt. Ibland var underbart kort.

Och hej, jag har fått jobb nummer ett! Drack en tekopp och rökte en cigg med Lenny igår och ska börja jobba på Friends på onsdan! Jättekul! Ser supermycket fram emot det! Idag ska jag göra en massa, agera flyttkarl, färga mitt hår, dricka te, försöka hinna skriva en kolumn, packa,kolla bussar och sen ta mig till Nykarleby för att spendera en kväll och natt med underbaraste kreativaste fina härliga AlvildaSandra findjur, och det ska bli alldeles nipprigt underbart! Ser fram emot att släppa kreativiteten fri som ett vårskrik i en RonjaSkog! Underbart! Nu ska jag dra på mig lite kläder och påbörja dagen, min softa morgon är mellan 6-8.30, nu blir det allvar!(:



Bland aviga och räta
stickade jag in mina drömmar
(och min kärlek)
så att jag alltid vet var de finns
.hos dig.

Halsduken på din hatthylla
rymmer mina drömmar
och skratt
och kärlek
och hopp
och röda hårstrån
(och ett och annat katthår)

Drömmar krackelerar
förminskas
och glöms bort.
Ignoreras eller
solkas ner
(av rädsla, bitterhet och glömska)

men instickade i din halsduk
ibland maskorna
sitter de säkra när nordanvinden viner.

No comments:

Post a Comment