Monday 20 August 2012

nostalgiskt botaniserande bland gammalt skrot och guldkorn


I mitt halvinvalidiserade skick dunsade jag ner i sängen för nån timme sen, och blev där liggandes och funderade lite på vad jag skulle ta mig för. Min blick fastnade på alla mina dagböcker och kalendrar, som står lägligt uppradade i en hylla i räckvidd för sängen. Därefter fastnade den på en påse på golvet som innehåll en nästan oöppnad (eller nästan orörd måste man väl säga, antingen är den väl öppnad eller inte öppnad.....) chipspåse. Trisslott; chips och nostalgisk/rolig läsning allt inom räckhåll!

Kalendern som jag fick tag på (räckte mig lite på måfå och hittade en vit röd prickig sak) visade sig vara från gymnasietiden, tvåan för att vara mer exakt. Gud vad jag skrattade, och mindes, och gladdes över läsningen. En massa vardagliga och mer speciella minnen sköljde över mig, och det var nästan som att se en gammal film över ens liv som man inte visste fanns, som följde med en och dokumenterade ens vardagsliv.

Fast jag såklart minns att livet inte var problemfritt i sjutton-års åldern, och att man visst hade problem, hjärtesorger och ångest, känns det på nåt sätt som att livet var så mycket enklare. Man hade ännu inte behövt bestämma sig för vad man skulle göra EFTER gymnasiet, man bodde hemma och behövde således varken oroa sig över boende eller räkningar, Mamma var fortfarande (i princip och för de flesta) den mest förnuftiga personen i ens liv och man var ännu rotad i en slags förbestämd skol-rutt som trots att man klagade ständigt över den ändå var en slags trygghet och sammanhang i sig.

Ibland (och speciellt förr) när jag läser gamla dagböcker/anteckningar/dikter/anteckningar får jag lite små-ångest över hur omogen jag var, hur liten och naiv mina anteckningar verkar. Men inte nu, snarare väller en slags kärlek över mig, en kärlek till den där ivriga, passionerade, kreativa och påhittiga flickkvinnan som var nånstans mittimellan barnsligt och vuxet, med så himla mycket drömmar och planer och ide'er och tankar. En anteckning kan lyda "köpte en tiara idag!" (vilket var en sån där plastig kitchguldig sak), och sen följas av en politisk utläggning eller feministisk ilska. Och allt det där rymdes i mig på samma gång. Och visst finns det väl kvar där ännu, både det där barnsligt kreativa och bubblande, och det filosofiska och argumenterande. Det är väl mera det att det barnsliga glöms bort lite för ofta. Göms under räkningar. Dammas in i ett hörn när jobbsökarstressen eller bidragsansökningspressen blir för stor och övermäktig. DÄRFÖR tycker jag om att läsa och minnas mina gamla tankar och upplevelser, för det får mig att minnas att jag är mångsidigare än jag ibland kommer ihåg, och att vuxen inte behöver innebära tråkig.


29 September:
"Temadag idag, först var vi vid Aspegrens trädgård bla bla men vi satt mest på en bänk, sen var vi i skolparken och hade picnic och det var mysigt. Sen orkade vi inte mer så vi for till Luddes"

5 Oktober:
"Var lite slaka så jag blev ähum "sjuk" på psykka och var på Trend och tillfrisknade. Jag blev frisk när skolan var slut"

6 Oktober:
"For till Trend efter skolan med E, S & H. Blev dödsskrämd när ett jättestort löv kom nersinglande på min axel och jag trodde att det var en ekorre (?) och började skrika och trillade ner under bordet. Sen när jag förstod att det var ett löv började jag skratta så hysteriskt att jag grät."

9 Oktober:
"Vi skulle ha sett på film på HK men jag och S for till "labben"...men sen var vi utomordentligt duktiga på tyska!"
("utomordentligt duktiga" betydde väl i princip att vi inte skolkade)

12 Oktober:
"Jättetråkig dag, men jag satt mest och gjorde sån där en-mans luffarshack som S har lärt mig på timmarna, och det var ju kul!"

27 Oktober:
"M och jag tänkte ha en takpicnic men märkte när vi klättrat upp att taket sluttade. Så vi fick ha picnic i torkrummet i källaren istället!"

29 Oktober:
"sen gick vi en "höstpromenad" och hamnade på en innergård vid Strengbergs och låg på en bänk och tittade på stjärnorna och pratade om stjärnor och livet och att vi tycker om varann.....kände mig väldigt lycklig när jag kom hem"

2 December:
"var på jättepaska humör hela dan och kastade garnnystan omkring mig som en galning. Sen fick jag mens och det förklarar ju saken. Sen blev jag arg att jag är så jävla förutsägbar!


Dessutom fylls min kalender av underbara små brev och meddelanden från mina vänner, som detta guldkorn;

"Haloo! Får vara stolt som får fylla din första tomma "muistiinpanoja"-sida. Men jag följer inte riktigt mina gamla vanor och skriver på en sugkukig matte eller tyska timme... för HK är ju ändå rätt skoj. Idag ska vi ha framföring om rökning vid graviditeter...scaaary...not! Alltså du sku ha vari me på Xtimmen....gubben har ju allvarliga problem med de nedre regionerna! Pissristor uppe, där grejen nästan hoppar ut...Å nu uppenbarar sig även fläckar! YÄK! Jag störde mej på det nåt otroligt! Kom på att han nog tagit sig en snabbis med X...Kanske Knapriga Y oxå var med, i det målmedvetna badkaret maybe....Ciao Bambino!"

Och underbara citat som detta;
"Kom in och låt dig prisas!"


Ah those were the days(:
ps. de två sångerna i detta inlägg är de första två sångerna jag hittade citerade i min kalender, den dräller av låtcitat!

1 comment:

  1. lovely, hälsar Fia som inte kikat in på ett tag

    ReplyDelete